Empátia a karrierünk során – ötletek, tippek, gondolatok

Az empatikusság természetes képességünk. Mindenkié. Még munkahelyünk együttműködés-képtelen tagjaié is. Mit is jelent? Érezni a másik ember érzéseit, elképzelni, hogyan gondolkodik, mi mozgatja. Empatikus embertársaink intenzívebben törődnek mások jóllétével és élhetőbbek kapcsolataik kollégáikkal, főnökeikkel.

Empátia a karrierben

Könnyebben megértünk és meg tudunk győzni másokat – munkatársat, vevőt – ha empatikusak vagyunk.

Meg tudjuk jósolni kollégánk, vevőnk várható cselekvését. Hamarabb rájövünk, mivel motiválhatjuk munkatársainkat.

– Konfliktus esetén hamarabb átlátjuk a másik fél félelmeit, kérdőjeleit, a ki nem mondott szavakat.

Daniel Goleman röviden így fogalmaz: “Egy vezetőnek három okból kell empatikusnak lennie:

  1. csapatépítés, összetartás
  2. globalizáció okozta kulturális megértés
  3. munkaerő megtartása.

Sikeresebb lesz karrierünk, ha fejlesztjük empátiás készségünket!

Kapcsolat

  1. Mosolyogjunk az emberekre. A mosoly olyan nem tudatos automatizmusokat indít mindkét félben, ami a másik embert közelebb lévőnek érzékelteti. Ezzel nő az együttműködésre való késztetés.
  2. Mondjuk ki a másik ember nevét beszélgetés közben minél többször. Az emberek szimpatikusnak találják azt a beszélgetőpartnert, akitől hallják a nevüket. Nevünket jó érzés hallani, többet szeretnénk tudni arról és közelebb érezzük magunkat ahhoz, aki kimondja.
  3. Bólogassunk miközben hallgatunk valakit és forduljunk felé. Jó érzés számára, ha tudja, hogy figyelnek rá és komolyan veszik őt. Együttműködőbbé válik.
  4. Emeljük ki a jól sikerült feladatokat, bőkezűen adjunk konkrét pozitív visszajelzéseket, elismerést.
  5. Ne szakítsuk félbe a másikat. Kontrolláljuk magunkat és várjunk saját mondandónkkal.
  6. Fókuszáljunk teljes mértékben a másikra és ezt mutassuk is ki. Tegyük le a telefont. Nézzünk rá. Ne fordítsunk hátat. Régóta tudjuk, hogy nonverbális üzeneteink a teljes üzenet 93%-át teszik ki a 7 % verbális résszel szemben.
  7. Mélyebb beszélgetést kezdeményezzünk. Osszunk meg valamit magunkról (nem kell borzasztó személyesnek lennie) és figyeljük meg, hogy a másik fél “veszi-e a lapot”. Ha igen, az azt jelenti, maradandóbb lesz számára a beszélgetés, közelebbivé válhat a kapcsolat.